نشان ارادت مردم رفسنجان به امام حسین (ع) جهت ترفیع گنبد بهشت
تعداد 483 خشت طلا به ارزش 10,384,500,000 ریال
اطلاعات بیشتر و مشارکت
مشارکت در ساخت صحن و شبستان حضرت زهرا (س)
در جوار بارگاه ملکوتی امام علی (ع)
اطلاعات بیشتر و مشارکت

اعجاز تشریعی قرآن (۲) ارسال به واتس آپ ارسال به تلگرام

تشریح ویژگی های اعجاز تشریعی
اول) فقدان تناقض میان قوانین قرآن
دانشمندان اسلامی بر این نکته تاکید دارند که میان آیات قرآن، از جمله آیات تشریع، هیچ گونه تناقضی وجود ندارد
و به تمامی مواردی که توهم اختلاف وجود داشته پاسخ داده اند (ر.ک: معرفت، محمدهادی، نقد شبهات، ص ۲۹۵).
علامه جعفری می نویسد: «برخی از مسیحیان و دیگر اشخاص خارج از اسلام که در صدد پیدا کردن اختلاف و تناقض در قرآن برآمده اند،
در حقیقت بی اطلاعی خود از قوانین ادبیات عرب و دیگر مسایل انسان شناسی و جهان بینی را به ثبوت رسانیده اند». (جعفری، محمد تقی، قرآن نماد حیات معقول/ ۴۸ـ۴۹)
از جمله شبهه های مطرح شده این که قرآن در جایی امر به رفتار نیکو با والدین را دارد:
(وَصَاحِبْهُمَا فِی الدُّنْیَا مَعْرُوفاً)؛
«و[لى ] در دنیا با آن دو به طور پسندیده هم نشینى کن» (لقمان/ ۱۵). ولی در جای دیگر امر به ترک دوستی با دشمنان خدا را می کند، حتی اگر والدین باشند:
(لاَتَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُولئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُم بِروحٍ مِنْهُ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلاَ إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)؛
«هیچ قومى را که ایمان به خدا و روز بازپسین بیاورند، نمى یابى که با کسانى که با خدا و فرستاده اش به شدت مخالفت ورزند، دوستى کنند، و گرچه پدرانشان یا پسرانشان یا برادرانشان یا خاندانشان باشند.
اینان اند که خدا ایمان را در دل هایشان نوشته و با روحى از (جانب) خود آنان را تأیید کرد و آنان را در بوستان هاى (بهشتى) وارد مى کند
که نهرها از زیر [درختان]ش روان است، درحالى که در آن جا ماندگارند. خدا از آنان خشنود است و آنان (نیز) از او خشنودند؛ آنان حزب خدا هستند؛ آگاه باشید در واقع فقط حزب خدا رستگارند!». (مجادله/ ۲۲)
رفع شبهه:
با اندک تاملی در معنای «موادّه» و «مصاحبت معروف» در می یابیم که هیچ تناقضی در کار نیست. «موادّه» و دوستی به معنای پیوند
قلبی و محبت درونی است، در حالی که مصاحبت معروف نوعی مدارا و سازش و خوش رفتاری است، ولو این که صرفا ظاهری باشد.
خلاصه این که هیچ ملازمه ای بین خوش رفتاری ظاهری و محبت درونی نیست و ممکن است انسان با شخصی به نیکویی رفتار کند اما پیوند قلبی با وی نداشته باشد. (ر.ک: معرفت، نقد شبهات/ ۳۰۹ـ۳۱۰)
دوم) سازگاری قوانین قرآن با عقل
قوانین قرآن کریم با عقل سلیم سازگاری دارد. به عنوان مثال قرآن کریم هماهنگ با حکم عقل، تکلیف بمالایطاق و عقاب بلابیان را نفی کرده و می فرماید:
(لاَ تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا)؛ «(اگر چه) هیچ کس را جز به اندازه توانایى اش تکلیف نمى کنیم». (بقره/ ۲۳۳) همچنین: بقره/ ۲۸۶؛ انعام/ ۱۵۲؛ اعراف/ ۴۲؛ مومنون/ ۶۲ و یا در آیه ای دیگر می فرماید:
(وَمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً)؛ «و (ما) عذاب کننده نیستیم، تا این که فرستاده اى برانگیزیم». (اسراء/ ۱۵)
اصولاً سازگاری بین عقل و شرع در لسان دانشمندان امامیّه به عنوان یک قانون مطرح است:
«الاحکام الشرعیه الطاف فی الاحکام العقلیه» چرا احکام شرعیه دائر مدار مصالح و مفاسد حقیقی هستند و در نتیجه عقل ذاتاً می تواند بدان حکم برسد،
لکن به دلایلی، از جمله نداشتن اطلاعات کافی، فعلاً از صدور حکم عاجز است. بر اساس این دیدگاه شرع به کمک عقل آمده و با بیان برخی اوامر و نواهی، بندگان را به سوی مصالح و مفاسد واقعی که مورد تأیید عقل است راهنمایی می کند،
پس وجود حکم شرع بر وجوب یا حرمت یک شیء به طور قطعی دلالت بر آن که آن شیء در حقیقت داری مصلحت یا مفسده ای بوده است
که اگر عقل از آن آگاهی می یافت بی درنگ حکمی مشابه صادر می کرد. (ر.ک: موسوی خمینی، سید روح الله، تهذیب الاصول، ۱/ ۳۹۴ ـ ۳۹۵؛ عراقی، ضیاء الدین، نهایه الافکار، ۱/ ۷۳ ؛ معرفت، التمهید، ۶/ ۲۵۹)
منبع:انجمن علمی قرآن

یک نظر بدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*